Meddelande från Blodcentralen

Godkväll!
     Jag ville bara kika in här en snabbis innan jag går och lägger mig för att dela med mig av något! Jag började ju för nästan ett år sedan att ge blod. Med tanke på Afrikaresa + tatueringfick jag inte lämna blod på 6 månader men jag har i alla fall hunnit göra det två gånger. Senast var för bara ett par veckor sedan. Jag är nålrädd som fan men jag har alltid velat vara en som lämnar blod. Det är så himla lätt att bara åka dit, det tar 5-15 minuter och så har du donerat 4dl blod, det är allt de tar och i gengäld får en lite järntabletter, lite saft och typ en trisslott. Men det känns så himla bra och det som är min favoritdel av hela blodgivargrejen är att du, när ditt blod har kommit till nytta, får ett sms från Blodcentralen som bekräftar just det! Jag fick det meddelandet idag och jag blev helt uppfylld av ... typ glädje? värme? Aja, det var en skön känsla i alla fall!
     Jag delade det meddelandet på min story på instagram förut idag och en vän till mig skrev då och berättade att en närstående till henne nyligen legat på sjukhus och opererats i många timmar på grund av att hens kroppspulsåder gått sönder. Hon berättade att den här personen aldrig hade klarat sig utan blodtransfusion från just blodgivare. Men nu gjorde hen det. 
 
VILL DU OCKSÅ LÄMNA BLOD?
KLICKA HÄR FÖR ATT KOLLA OM DU KAN BLI DET
 OCH SKICKA EN INTRESSEANMÄLAN!
     Nu när jag ändå är inne på ämnet tänker jag även dela länken till donationsregistret. Här registrerar du om du vill donera dina organ, när du själv inte kan använda dom längre, liksom. När du registrerar dig kan du välja mellan fyra olika alternativ:
  • Ja till donation av organ och vävnader för transplantation och annat medicinskt ändamål. 
  • Ja till donation av organ och vävnader men enbart för transplantation.  
  • Nej till donation av organ och vävnader. 
  • Att du inte längre vill vara med i donationsregistret och därför vill stryka alla uppgifter som finns.
     Jag är registrerad och har valt att donera mina organ och vävnader både till transplantation och annat medicinskt ändamål. Även om en inte vill donera tycker jag det är viktigt att göra sin vilja hörd genom att registrera sig. Jag har tittat alldeles för mycket på sjukhusserier där folk har varit tvungna att avgöra vad som ska hända med deras nyligen bortgångne närståendes kropp. Jag vill inte vara en sån som måste ta ett sånt beslut och jag tycker inte att mina nära och kära ska behöva göra det heller om situationen, GUD FÖRBJUDE, skulle uppstå. GÖR DIN VILJA HÖRD HÄR
 
Det var vad jag hade!
PussHej och Godnatt ♥
 
 
 
Livet | Blodcentralen, Bloddonation, Blodgivare, Organdonation, Organdonator | |
#1 - - Netti Starby:

Det är verkligen bra att donera och det kan jag tyvärr inte göra på grund av min medicin. Kramis

#2 - - Sara Ekman:

Så himla bra!! :)

#3 - - Julia:

Så viktigt att ge blod!!

#4 - - Emma Engström:

Det är verkligen en så fin och bra grej att göra! Kram

Svar: Ja, det är det verkligen! Det är inte inte en så stor grej för den som gör det, men för de som behöver blod kan det ju handla om liv eller död.Kram!
Maolion

#5 - - tess:

Åhh va underbart att få läsa ett sånt sms! Kram!

#6 - - Carolina:

Det är jätteviktigt att ge blod. Jag får tyvärr inte göra det pga min vikt, man behöver ha en viss vikt för det. Men jag ska nog allt försöka trotts att jag också är nålrädd. Min kille gör det rätt ofta och man blir så glad av att höra att hans blod har gjort nytta! :)

Sv; ja, helt underbart!

Svar: Ja, jag var också lite på gränsen till att få lämna blod på grund av min vikt. Men nu när jag kan göra det och gör det så känns det så himla bra! Och även fast det är en större nål än vad en är van vid vid andra blodprov eller sprutor så är den så jäkla vass så det känns mycket mindre! Det trodde jag aldrig, vart livrädd första gången ^^
Maolion

Upp