Akropolis!

Härrom dagen när jag var ledig var solen framme, det var 18 grader varmt och jag var sugen på att hitta på något. Så jag hoppade på en spårvagn mot Aten! Det blev en så superhärlig dag i det fina vädret. Jag gick till Akropolis, där jag var med Therese och Cris min andra dag här. Men denna gången så betalade jag för inträde och gick in bland ruinerna och fick se de mäktiga byggnaderna på nära håll. Det var helt fantastiskt och det var så STORT! Skithäftigt. Det fanns så många coola statyer och skrifter, och när man läste texten om dom intill så vart det ofta hyllningar till namn en kände igen. De där coola eller elaka grabbarna från filmer som utspelar sig i antika Grekland. Haha, TUFFT. 
 
"Inscribed statue base honouring Tiberius Claudius Callippianus.
End of the 2nd-beginning of the 3rd cent. AD." 
Parthenon, Athena Niketemplet, Erechtheion, tjejerna som sjunger i Herkules och Propyléerna, I've seen them all. Folk har liksom levt här sedan tidiga stenåldern; 3000 f.Kr. Det är längesen, hörni. Och under de där tusentals åren så har saker byggts till, folk har krigat och plundrat och härjat. Åh, vad jag är nöjd med mig själv att jag tog mig dit så jag fick se detta! Så jävla mäktigt. Jag strosade runt där i över 2 timmar för mig själv och var helt förstummad, älskade det. Så jag tänker langa ut en jävla massa bilder, så är det bara.
 
Athena Niketemplet / Segertemplet
Dionysosteatern
Parthenon, en hyllning till Pallas Athena för hennes skydd 
över staden Aten och Grekland under Persiska kriget.
Ercheteion (här bor tjejerna från Herkules, hihi) 
Propyléerna, som en "hall" eller en entré till några av ovanstående byggnader.
Detta blev aldrig färdigbyggt.
Herodes Atticus Odeion, en byggnad för musikaliska framföranden.
Detta byggdes under 160 e.Kr-talet som en romersk teater med tak.
Teatern gav plats åt upp till 5000 besökare. 
 Det var coolt.
 
 
Grekland 2019, Resor | Akropolis, Aten, Grekland, Turist | |
#1 - - Carolina:

Wow så coolt! Jag hade mer än gärna velat åka dit och besöka, då jag är stort fan utav Grekiska Gudar och den mytologin!! :D

#2 - - ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagogstudent och doula ★:

Men du så ljuvligt och sedan härligt med :D. Måste vara kul att få vara där och befinna sig i både värmen och historia på samma gång :)

#3 - - Amanda:

Wow så häftiga bilder! :D

#4 - - Sara Ekman:

Så häftigt :D

#5 - - Johanna:

wow vilket ställe!

#6 - - Yasmine:

Alltså WOW!!! Vill verkligen besöka detta någon gång :) Förstår att du njöt av att gå runt där! Kram

#7 - - sara:

Häftigt! :)

#8 - - Emma Engström:

Detta är verkligen ett resmål och något jag själv skulle vilja uppleva, alltså WOW vad häftigt!! Grekland i sig är ju så underbart :D <3

#9 - - Dog Carrier Backpack:

You're doing a excellent job Man,Keep it up.
King regards,
Thompson Griffin

Upp