Dag 18 - IBS är ju kass

Hej på er!
 
Hoppas att ni har en bra måndag! Det har jag i alla fall, jobbmässigt, kroppen mår inte så bra däremot. Jag har mått så fruktansvärt illa det senaste, alltså hela tiden och i över en vecka, och jag är rätt så säker på att det har att göra med mina värdelösa matvanor här. Jag hade lite problem med magen till och från för ett år sedan lite drygt och fick till mig av en läkare att jag har IBS (en funktionell störning i mag- tarmkanalen osv osv). Skapat helt själv, tre år av bulimi är inte något jag rekommenderar ;)  Men jag har inte riktigt märkt av det förut. Jag föredrar mat som "råkar" vara bra för mig och sånt som är dåligt äter jag så sällan att det inte blir något problem. Back in the days med bulimi när jag åt mängder av "dålig" mat så behöll jag det ju inte och magen & tarmarna hann inte reagera på det, samtidigt som magen gjorde ont och jag mådde illa hela tiden så det gjorde ingen skillnad, "hehe". Så eftersom jag inte riktigt märkt av min IBS så mycket har jag inte trott det var så farligt.
Men nu när jag har ätit lite vad jag vill, det som liksom finns tillgängligt, vare sig det är "bra" eller "dåligt" under en lång tid och behåller det så börjar kroppen säga ifrån. Ordentligt! "Dåligt" innebär inte bara socker och onyttigt utan saker som är svårare för tarmen att bryta ner är också äpple, vete, rågvattenmelon, vitlök, mjölk och många sötningsmedel som finns i sockerfria produkter. För att nämna några få saker... Det innebär ju att äpple till frukost och pasta till lunch som känns ganska okej egentligen har varit KASS för just mig. Såååå jag går runt och mår illa hele tin. Mindre roligt. Men det är väl bra med en påminnelse, så nu får jag ta tag i matvanorna på riktigt. 
  (null)

Har inte reflekterat över hur nyttigt jag äter i vanliga fall.
Men såhär såg mina inköp ut för det mesta där hemma↓
Jag åt ju massa annat med men detta behövdes alltid
köpas nytt ett par gånger i veckan, haha.
 Well, well. En kan ju inte må bra jämt.
PussHej ♥
 
 

Grekland 2019, Hälsa & Ohälsa, Livet | IBS, mat | |
#1 - - enna:

Hoppas verkligen du mår bra snart, så du kan njuta nu när du är där :) <3

#2 - - Yasmine:

Hoppas magen stabiliserar sig lite så att du slipper ha superont tiden du har kvar! Kram

#3 - - Frida:

Usch vad jobbigt. Har vänner som har ibs mage. Kan man få det av bulimi alltså?
Jag brukar kunna äta det mesta och har alltid kunnat. Går det däremot ett par dagar i rad med fet kost så får jag ont i magen.

Svar: Ja, IBS kan man få av att utsätta magen för saker den inte riktigt klarar av. Kräkas dagligen till exempel eller stora mängder mediciner under en lång tid osv osv .. Inge kul!
Maolion

#4 - - Johanna:

åh inget kul, men blir kanske lätt så när man kommer till en ny miljö. Men bra och vara medveten om det och göra förändringar.

Svar: Ja, eller hur! Verkligen :)
Maolion

#5 - - Sara Ekman:

Åh vad jobbigt :(

#6 - - Sara:

Hoppas du mår bättre idag :)

#7 - - Amanda Sofi:

Men å, hoppas det är på bättrings vägen!

Upp