Dag 5 - PM shift

Hej!
 
Idag är det tisdag, min andra natt på RC och min första dag på "PM" shiftet! När alla dagens sysslor var avklarade så var det mitt ansvar att dubbelkolla så alla sköldpaddor var i sina tanks, mäta temperatuerna i allas vatten, anteckna det, stoppa i allas heaters och se till att de startade OSV. Massor att hålla koll på, massor att berätta och nästan allt behöver också en berättelse till varför det är som det är. Alla sköldpaddor har en heater, som ett litet element i sina tanks för att vattnet ska hålla en viss temperatur. Havsvattnet som pumpas in härifrån är ju för kallt, vid den här tiden på året migrerar sköldpaddorna söder ut till varmare vatten för att leva där det är runt 25 grader celsius. Så vi behöver också ha den temperaturen här. Och om vi startar elementen när de är utanför vattnet så brinner dom. Och har vi på elementen när vi lyfter i och ur sköldpaddorna eller har händer i vattnet överlag så kan vi få stötar :)   So there's that. Offentliga toaletten ska vara fräsch, sopor ska vara slängda, vissa lampor ska gå och elen ska vara igång. Jag har skrivit ut scheman för vad som ska göras med alla sköldpaddor imorgon + papper där jag ska fylla i deras beteende + matschema med hur mycket fisk de ska få. Sedan ska "inflow" av vatten från havet vara avstängt överallt samt "outflow", handdukar ska tvättas och torkas och vikas och läggas på plats. Saker ska göras rent och sedan ska det mesta kollas innan jag går och lägger mig och sedan igen vid 03.00. Tjohoooo! Men just nu, när allt är typ klart så jag har sprungit ut och in för att greja med tvätt...
 
Texten på tvättmaskinen är förövrigt skriven på grekiska och med tanke på att de inte ens har samma bokstäver som vi så har de fått översätta allt och tejpa fast översättningen uppepå :)
 
 Så här inne springer vi 100 gånger under dagen eftersom vi alltid behöver handdukar till att placera under sköldpaddorna när de ska ligga i en "balja" utanför sin tank. Sedan en uppepå så de håller värmen och ibland även på sidorna. Jag som lyckas blöta ner mig hela tiden har ofta en egen handduk också :)
 Vi slänger de använda handdukarna i en gammal fryslåda och sedan har vi en mindre låda för "contaminated towels". Vi har två sköldpaddor som är infekterade och för att de inte ska smitta så ser vi till att tvätta oss såfort vi har rört deras vatten eller själva sköldpaddan. Så vi tvättar även deras handdukar i 90 grader, med mer tvättmedel och med något annat gojs som ska få bort allt snusk ordentligt. :)
 Nu ska jag snart ta och sova så jag är i form att kliva upp igen om några få timmar. Sedan ska jag upp relativt "tidigt" imorgon för att göra the AM shift. Men mer om det då!
PussHej!♥
 
 
Grekland 2019 | Archelon, Volontär, Volontärarbete | |
#1 - - Josefine :

Spännande! 😄

#2 - - Yasmine mamma till Dennis och angelina:

Låter som du har mkt att göra.
Ha en fin kväll

#3 - - Carolina:

Det är då inte bara att ta och arbeta, utan mycket att tänka på kan jag tänka mig! :D

#4 - - Anonym:

Åh fullt schema - men det har sin charm det med!! Ta hand om dig <3 KRAM

Svar: KRAM <3
Maolion

#5 - - MiaPia:

Hej & hå!! 😳😅😘

Upp