10 augusti - WORLD LION DAY

En dag jag aldrig hört talas om förut, men jag följer en tjej vid namn Asli Han Gedik på instagram och där skrev hon i ett inlägg att "I wish you a great World Lion Day for August 10 tomorrow" och då var jag tvungen att kolla upp detta. Big Cat Rescue, är ett av världens största reservat tillägnat "big cats" och det var då den här organisationen som grundade World Lion Day för att uppmärksamma, hylla och öka medvetenheten om dessa fantastiska djur och om att de faktiskt tyvärr håller på att försvinna. För 10 år sedan fanns det ca 50 000 vilda lejon i Afrika, idag finns ligger det antalet på drygt 15 000. Sjukdomar är ett stort hot, men att människan bedriver jakt på djuren är den största anledningen till att lejonen försvinner så fruktansvärt fort.
 
Det finns väldigt många organisationer som jobbar för att lejonstammen ska skyddas och flera stora nationalparker och reservat i Afrika där de klarar sig bra. Så finns ju även fler parker som föder upp lejon i ett försök att öka populationen. Ett av dessa är Antelope Park, dit jag ska åka! Där de föder upp lejon för att "föra in" frisk gener i den befintliga lejonstammen och projektet de jobbar med är utformat av forskare. Deras "Release program" har hittills framgångsrikt släppt ut två flockar i stora inhägnade, områden med vilt, och dessa flockar har fött ungar som är helt i det vilda.♥
För att stötta just den här organisationen kan man välja att sponsra ett av deras lejon! Det går att göra HÄÄÄR!
Så idag vill jag fira World Lion Day med att skänka pengar. Är det något ni också vill finns det huuuur många platser som helst ni kan välja och vraka mellan. Men jag har valt att skänka till Wild at Life, en organisation som Asli Han Gedik är grundare till. Jag följer som sagt henne på instagram och jag ser att det hon och hennes medarbetare gör gör skillnad. Till exempel har hon nyligen tillsammans med organisationen FOUR Paws varit i Syrien för att rädda lejon, tigrar, hyenor, björnar och hundar, som blivit övergivna på ett zoo pga inbördeskriget. Djuren ska ha varit på gränsen till svält men nu har de lyckats rädda djuren som var där och de är nu påväg till ett reservat. Hon är fantastisk! Såå till hennes organisation har jag bidragit idag!
 
PussHej♥
 
 
Livet | |
Upp