Dag 2! Mer introduktion

Den här dagen började 6:45, och det är den tiden vi ska börja våra projekt typ varje morgon! Så vi gick upp och det första vi gjorde var att åka ut till elefanternas hägn och släppa ut dom för en elephant walk. Det var såå häftigt! De är så sjukt stora och mäktiga djur, och när de gick mot mig blev jag rädd på riktigt för man visste inte om de skulle stanna eller inte... Och på denna promenaden såg vi vilda gnuer, zebror och impalas! Fantastiskt var det ❤️

Nästa aktivitet var elephant interaction där vi fick se deras handlers träna elefanterna och de gjorde en massa coola "trick" som att snurra, stå på två ben, sparka en fotboll och sitta ner så tränarna kunde sätta sig på dom! De var så himla duktiga! Och efter uppvisningen var det vår tur att komma nära dom ordentligt, ge dom godis och sedan SITTA PÅ DOM.. Att sitta uppe på dom enorma djuren var verkligen en upplevelse! Och något att bocka av från bucketlistan där hemma. 

Senare hade vi en Trained Lion Walk, där vi fick reglerna för dom förklarade mer i detalj! Men det var så himla varmt idag så vi tog inte ut lejonen på någon promenad, de fick stanna i skuggan. Vi som stod i typ 45 minuter och lyssnade mådde inte heller bra i värmen, det har inte varit soligt på riktigt förrän idag så ingen av oss är egentligen van vid den här värmen.. 

Seeen hade vi en snabbgenomgång av AP's community project och sen lunch! 

Efter den hade vi vår första cub sit. Så vi fick äntligen egentid med lejonungarna inne i deras hägn! ❤️ De har en vid namn Shaka som är 9 månader gammal och 4 små som är runt 4 månader gamla! De var sååå söta och det var frustrerande med alla regler att man inte får komma fram till dom hur som helst och gosa med dom hur man ville, men det är förståeligt. Guiden som var med oss skickade iväg en av oss för att kolla en sak och bara några sekunder senare försökte Shaka "attackera" henne, allt för att demonstrera hur viktigt det är att hålla sig till gruppen! (Guiden var supermedveten och var framme hos Shaka innan han fick tag i tjejen som var lockbete, det vad bara en (elak) demonstration^^)

Dagen avslutades med research där vi fick åka ut till lejonen i Stage 2, de vilda som snart ska släppas ut! Det var en helt annan upplevelse att se dom från en bil än att gå runt bland de nästan tama lejonen. Så himla mäktigt! Så där var så tyst, förutom vi 5 som var iväg som pratade, syrsorna, lejonen och lejonen längre bort i hägnen som röt riktigt högt när solen gick ner! Det var så fridfullt och även fast jag älskade bebisarna var detta nog dagens höjdpunkt ❤️


Nu spelar vi lite spel uppe i baren och Julia (en svensk tjej här) har med sig Bilar-godis... Och Djungelvrål! Åååh och nu tog hon upp lite Marabou, jag har en ny bästa vän ❤️

Men snart äre läggdags, en är trött ta mig fan hela tiden här..😅

PussHej!❤️

, Zimbabwe 2017 | Afrika, Elefanter, Lejon, Volontär, Volontärarbete, Zimbabwe | |
#1 - - Anonym:

Inte okej att sitta/rida på elefanter oavsett sammanhang :/

Svar: Nej jag vet och det är vad jag alltid har tänkt också. De här elefanterna räddades som relativt små och var tama från början, de kommer aldrig kunna släppas ut och vara vanliga elefanter. Så deras handlers jobbar med positiv reinforcement när de "tränas" för att de ska kunna hanteras och the handlers ska bli mer dominant. Annars skulle vi inte kunna ta ut dom på walks ute på den öppna savannen som vi gör två gånger varje dag, utan då hade de fått vara i burar. Det här "tricket" (som varar i nån minut) är väl bara en del av deras rutin och vad jag vet så är det inget som direkt skadar elefanten.
Jag är kluven för jag har alltid tänkt en sak men jag vet att dessa människor verkligen jobbar för djurens bästa och vet vad dom gör, men jag ska ta reda på mer om varför de egentligen gör som de gör har jag tänkt. :)
Maolion

#2 - - Anna Nilsson:

Gud var underbart! Skulle verkligen också våga göra något liknande *_*

#3 - - Tess:

Har läst dina svar till andra kommentarer som ifrågasatt och även om några av djuren aldrig kommer kunna släppas så tycker jag det är märkligt att introducera dem för främlingar. De borde egentligen bara ha några få människor som de har kontakt med. Utan tricks.

#4 - - Anonym:

Tycker ni alla som kommenterar om tortyr hit och dit ska ut och kolla på närmaste gård och se hur djuren där lever. Sen när ni ändå är i farten, ta en tankeställare hur våra husdjur lever. Vad är skillnaden?

Snälla sluta vara så otroligt ignoranta.
Skapa en egen bild av verkligheten genom att vara där och se för dig själv istället för att läsa allt på någon skitsida på internet. Tro för gudsnamn inte på allt ni läser....

#5 - - Viktoria Ulin:

Tråkigt att du tog bort min kommentar utan att ens svara på den. Jag skrev inget olämpligt, jag delade bara med mig av min världsbild.

Svar: Den var totalt irrelevant med tanke på att du anklagade mig för att inte göra research när du helt klart inte läst något om African Impact och deras fantastiska arbete över hela Afrika. Gör det, det är otroligt. Jag skulle aldrig lägga ca 60000kr på att åka hit och arbeta utan betalt om jag inte visste att de behandlar djuren på bästa möjliga sätt.
Gör din research, läs andra inlägg här och fortsätt gärna följa bloggen så ser du att det finns andra parker än bara de som vill djur illa och istället försöker hjälpa och göra något åt att Afrikas population av vilda håller på att försvinna.
Maolion

#6 - - Sofie:

Va fina bilder och vilken häftig upplevelse! :) Jag volontärarbetade på en gård i Namibia 2012 och en gård i Sydafrika 2013. Längtar tillbaka! De hade inga lejon i Sydafrika för de ville inte bli associerade med canned hunting. Ofta kan ju den verksamheten pågå fastän inte volontärer eller ens alla som jobbar där vet om det, så hemskt! Men det skulle vara så häftigt att träffa lejon sådär som du gjort, de är så fina <3

Förresten, här är ett blogginlägg som jag skrev om varför djur inte bara kan släppas ut i det fria hur som helst, om det finns någon som är nyfiken :)

http://highvoltage.blogg.se/2015/june/det-fria.html

Svar: Åh, det låter helt fantastiskt! Jag skulle också vilja åka och se andra platser & länder i Afrika för jag märker att det skiljer sig massor bara från stad till stad här i Zimbabwe!
Och vad bra att du skrivit ett sånt inlägg! Jag funderar på att skriva några inlägg med samma tema (-ish) jag med.
( Canned hunting vet vi att det inte pågår här för det skulle aldrig gå utan att vi märkte det, men verksamheter som har det är ju fruktansvärda.. :( )
Maolion

#7 - - Marie Bergman:

Wow vilken upplevelse och vilka fina bilder :)

#8 - - Amanda Jona [FOTOGRAF]:

Alltså åh så mäktig upplevelse!

#9 - - Erica:

Vilket äventyr och häftig upplevelse! :D Så kul att läsa om!

#10 - - Lovisa:

Wow, häftigt!

#11 - - Sofie:

Ja jag kan verkligen rekommendera Cheetah Experience i Sydafrika! :)
Ja, skriv ett sådant inlägg, vore jättebra :D
Va bra att canned hunting inte pågår där. Dock så är det ju oftast så att lejonungarna då säljs i smyg, t.ex. kanske de säger att de blivit sjuka och ska iväg till läkaren och sen att de inte klarade sig fast de egentligen är sålda till nåt annat ställe. Menar inte att det pågår där, förstås, vet inget om det stället du är på :) Men tycker bara det är så hemskt och sjukt.

Svar: Nej, absolut! Jag visste knappt att det fanns såna ställen, en har ju hört om det men det känns så overkligt att någon skulle göra såna saker liksom...
Men åh vad roligt! Jag är liksom redan sugen på att åka tillbaka till Afrika fastän jag inte ens kommit hem än så då kanske jag ska kolla in det stället :D
Maolion

#12 - - Jennie:

härlig upplevelse!!

Upp