Vecka 1 - KOST

     Första veckan- CHECK
Erik & jag checkade igår den första veckan i vår 10 veckor långa "Hälsoperiod"! Första veckan hade fokus "KOST", vi rensade ur köket på godis, chips och läsk och fyllde på med grönsaker, frukt, kyckling, kvarg oooooosv. Tanken denna veckan var att utesluta vissa typer av mat och snacks för att ersätta med bättre, nyttigare och mer mättande alternativ. Och det tycker jag vi gjort bra! 
     Dels så har vi bytt ut vår kvarg där hemma som vi ÄLSKAR med har 7% fett och massa socker^^ mot en utan socker oooch med bara typ 0,2% fett. Riktigt trevlig. Till denna har jag också gjort hemmagjord granola, så superlyxiga mellanmål och frukostar har vi ätit i veckan! Sen har jag har ju tyvärr ett sånt galet sötsug.. Jag är van vid att alltid ha något sött att kunna ta till när suget slår till under dagen, när jag är och handlar slinker det ALLTID ner minst en kexchoklad i korgen. Men nu blere inget med det, utan när suget slagit till har jag fått fylla på med vatten, frukt eller knäckebröd. Vi har inte ens ätit våra popcorn på kvällarna, som vi annars gör fleeeera gånger i veckan. Utan → Knäckebröd, ananas, kvarg & granola eller dadelbollar
     Dadelbollarna har varit en räddning. De är GALET goda, det här receptet är magiskt! Och sen så är de så mättande så de räcker ju ett tag också, vilket är bra. När Erik & jag gjort vanliga chokladbollar så äts de ju upp inom två dygn medans dessa har stått sig i.... över 5 dagar! Haha
 
Tyvärr har jag inget mer konkret recept på dadelbollarna än såhär, meeen testa er fram! 
     Maten vi ätit denna vecka har varit riktigt fräsch. Tyvärr har vi varit "tvungna" att äta upp fisken vi köpte, jag vill och kommer sluta köpa fisk nu men agget mot matsvinn är starkt så mat slänger vi inte. Vi har testat nya recept och twistat till recept vi redan lagar en del. Jag har slängt ihop riktig grönsallad till middagarna och vi har verkligen fyllt våra kroppar med BRA grejer känner vi. Vi har lyckats hålla oss borta från pommes, toast, hamburgare, pizza och pasta, som vi båda känt varit stora bovar i vårt "hälsodrama". MEN ett cheatmeal per vecka känns som ett måste i en sån här utmaning, och det känns bara sunt att ha något lite lyxigt att se fram emot. Så i fredagskväll lagade vi en otrolig kyckligrätt och hade då pasta till. Det var otroligt gott, ett recept vi fått av Eriks mamma med kyckling, soltorkade tomater, fetaost... WOW alltså. 
 
Jag slänger in lite bilder här på några av veckans middagar.
 
Taglialette och kycklingfilé med soltorkade tomater & fetaost.
Halloumi-stroganoff med ris.
 
Panerad torsk med kokt potatis och kall sås.
PussHej! ♥
 
 
 
Hälsa & Ohälsa, Livet | Chokladbollar, Dadelbollar, Fisk, Granola, Hälsa, Kost, Nyttigt, Recept, Vegetariskt, mat | |
#1 - - Netti Starby:

Men oj vad duktiga ni är med kosten och det är något som jag behöver skärpa mig med. Kul att du delar med dig. Kramis <3

#2 - - lisa:

Vilken bra idé med en hälsoperiod. Allt såg ju jättegott ut :) Kram

#3 - - Pauline:

vad bra :)

#4 - - Enna:

Mums! Så kul att få ta del av och bli lite inspirerad

#5 - - Malin:

Åh så duktiga ❤️

#6 - - Annika:

Ha, ha. Känner igen mig i godissuget. Du är duktig som kan laga så god och nyttig mat. Bollarna som du gjort såg ju riktigt goda ut.

#7 - - Emelie Andersson :

Åh vad mycket gott! Alltid kul när någon delar med sig av maten och man får lite tips :)

#8 - - Sussi:

Det låter nästan som den resan jag gjort senaste året. Jag har slutat småätit, tar mig en kopp te när suget blir för stort istället. Jag har i stort sett slutat ätit vitt socker och har en måttstock att minst halva tallriken till lunch och middag ska vara grönsaker. Jag har gått ner 15 kg. Det bästa är att man ibland, vid speciella tillfällen kan unna sig lite utan att det gör något. Ha en härlig helg

Svar: Åh SÅ bra jobbat! Heja dig :D
Maolion

#9 - - Beatrice Jakobsson:

Gud vad grym du är!!

Svar: Taaaack :D
Maolion

#10 - - Alice:

Vilket roligt inlägg! Så mycket god mat ni ätit, och jag gjorde faktiskt också dadelbollar i veckan, haha, älskar! <3

#11 - - Flisan:

Hejja dig :)

#12 - - Ida:

Dadelbollar är så himla gott!! Så himla duktig du är<3

Upp