Dag 11 - Back to work

God kväll, allesammans!
 
Idag är det måndag och jag är tillbaka och gör turtle work nu igen i några dagar! Min nästa day off är på lördag. Efter att inte ha gjort det här nu i två dagar och då samtidigt haft sjuuuuk hemlängtan så har jag insett att jag faktiskt tycker att det här jobbet är rätt så himla rouligt. Visst finns hemlängtan hos mig i bakhuvudet hela tiden men att jobba med sköldpaddorna är så himla roligt och häftigt och lärorikt... Det vart en händelserik dag! Tyvärr så var det en av våra sköldpaddor som dog igår, Othello. Så idag gjordes en necropsy för att ta reda på anledningen. Han har varit här pga en allvarlig huvudskada och när hjärnan plockades ut såg man att hans skallben skurit in i hjärnan... Det är ett under att han överlevt de 2 månaderna han varit här! Men han hade även en lunga som var uppvälld + gammal tubefeed i hela matstrupen som fastnat. Så hittills i år har centret haft 2 förluster, en hände precis innan jag kom hit. Det var väldigt intressant att få se hur insidan av en sköldpadda såg ut, till exempel så är matstrupen SKITSTOR, lungorna sitter precis under skalet längst "upp" och de har en enorm lever.
Detta vart ju inte kul alls, men nu samtidigt händer andra saker som är bra och roliga. Vissa av våra sköldpaddor har börjat äta fisk! Alkimos, som var min första tubefeed till exempel! Idag matade jag honom istället med massa fisk :D  Så vissa gör faktiskt framsteg också, vilket är kul att se! 
 
Marine, en tjej från Frankrike, behandlar sår på Amelias plastron.
Jag vet inte vad undersidan av sköldpaddan heter på svenska ^^
Mariana, portugisisk veterinär som volontärar här under en månad.
Hon fortsatte med Amalias sår, tvättade och behandlade lite djupare.
Amalia har också vart tvunen att amputera ena framfenan, jag vet ej varför tyvärr.
Detta är Katerina, hon har troligen simmat in i en båtpropeller.
Därav alla gröna fläckar över hela hennes skal,
det är en typ av antibiotika vi sprayar på såren efter att vi behandlat dom.
Här ligger lilla Kostis, en av våra gröna sköldpaddor. Han är redo för tubefeed.
Hoppas att ni alla har haft en bra måndag!
PussHej ♥
 
 
Grekland 2019 | ARCHELON, Grekland, Volontär, Volontärarbete | |
#1 - - Celine:

Stackars paddorna </3 Tycker verkligen det du gör är superfint! Vilken hjälte du är!

Svar: Kram <3
Maolion

#2 - - Amanda:

Åh alltså så himla bra volontärarbete!!

#3 - - Sara Ekman:

Åh så sorgligt att han dog :,( </3

#4 - - Angelica Wåhlin:

Så häftigt att få se och läsa allt!

#5 - - Yasmine:

Vad häftigt ändå att få se sköldpaddornas insida, även om det är otroligt tråkigt att de dör :(

#6 - - Carolina:

Trist att det nu blev att en av dem dog :( men trevligt att en annan precis börjat äta fiskar igen :D

Svar: Ja, det är lite ge och ta liksom ^^
Maolion

#7 - - enna:

Jobbigt med hemlängtan men det är bra att du inte tänker på det lika mycket när du är med sköldpaddorna :)

#8 - - Emma Engström:

Kan verkligen tänka mig att det är ett väldigt lärorikt jobb att vara med sköldpaddorna, vilken lärdom liksom! Självklart kommer hemlängtan men tror det är bra att sysselsätta sig :D

#9 - - Sara:

Vad mycket häftiga saker du får vara med om :)

#10 - - Frida:

ååh vad härligt matt hon hjälper sköldpaddan. Älskar allt volontärarbete som har med djur att göra <3

Nä jag förstår precis hur du menar. Jag är endast i Sverige för första deltävlingen i Mello. De andra kommer jag att vara i Spanien när de går... och min pojkvän är inte superintresserad av svenska melodifestivalen XD

Upp