TUBEFEED

Jag har fått ta del av min första tubefeed! Vi matar våra sköldpaddor alla dagar i veckan utom en. Och vissa av sköldpaddorna äter inte när vi ger dom fisk i tanken eller matar för hand så dessa är vi tvugna att mata genom en tub som leder direkt ner till magsäcken. På vissa center matas såna sköldpaddor genom ett "hål" i halsen som leder dit men vi får varje gång detta behöver göras alltså stoppa ner en slang i sköldpaddans mun och hals. Det är tufft både för sköldpaddan och den som utför det, men det är ett nödvändigt ont! Så vi lyfter sköldpaddan ur tanken, tvättar den vid behov och sedan lyfts den till en låda som står på sidan så maten ska rinna ner smidigt och sköldpaddan inte ska kunna flytta på sig alltför mycket. Eftersom det var min första gång så behövde jag inte göra just det momentet men jag fick titta på och sedan fick jag mata sköldpaddan. 10ml mat med 2 minuters mellanrum, drygt 300g mat.
 
Just sköldpaddan jag hade heter Alkimos och han har inte matats såhär på ett tag, så han vart riktigt stressad, försökte ta sig ut ur lådan hela tiden! Det vart svårt och tungt, slangen var man ALLTID tvungen att hålla i med en hand, när Alkimos kräktes tog det längre tid, jag var tvungen att massera halsen, fick trycka på en viss punkt på huvudet som ska göra att de slappnar av lite, jag fick försöka mota honom från att ta sig ut, hålla koll på handen som höll i slangen för de kan bitas HÅRT... STRESS. Sköldpaddor är fruktansvärt starka och de har även ett par långa klor på sina fenor, så Alkimos fick ibland ett bra grepp om antingen lådan eller ett av mina lår så han kunde dra sig upp :) Det gjort ont på mig och i själen, han vart så stressad och kräktes så jag fick avsluta innan han fått i sig all mat. När vi slutade blev han lugn, fick ligga med sitt dropp i solen en stund och sedan när han lyftes tillbaka hade han pga stressen fått diarré i lådan. Det var riktigt tufft. Men Jag försöker föreställa mig om några månader när han är tillbaka på banan, kan äta på egen hand och kan släppas ut i det vilda igen!!
Medans jag satt där i en evighet och matade så skrev jag lite med mamma, pappa, Emil och kompisar för att låta tiden gå de få gånger Alkimos låg still. De hade många frågor och jag kände att det kunde vara intressant kanske att skriva frågorna och svaren här med :)
Varför behöver de ha handdukar på sig?
- För det är kallt ute, runt 15 grader, och i deras tanks är det 18-25 grader!
Vad har havet för temperatur då?
- Jag vet inte... Men för kallt för sköldpaddor just nu! De migrerar till varmare vatten när det är vinter här men kommer tillbaka på sommaren för att lägga ägg. 
Men hur får ni upp dom? Jättestora ju!!
- Vi är oftast 2 & 2 när vi lyfter sköldpaddorna! Vi har en som väger runt 60kg den behöver vi ibland vara fler för att lyfta ur! Sedan har vi sköldpaddor under 20kg som de flesta kan lyfta själva :)
Usch! Vad har hänt?
- Troligen en propeller eller arga fiskare... En del fiskare hittar sköldpaddor i sina fiskenät och försöker slå ihjäl dom för sköldpaddan äter upp deras fisk. Vi har MÅNGA sköldpaddor med såna huvudskador.
Kan de bli helt friska då?
- Ja, de släppte ut runt 30 stycken förra året! De flesta här är intagna under 2018!
Hur många matar ni?
- Ca 10 stycken matar vi genom tub. När vi matar sköldpaddorna med fisk så erbjuder vi alltid en fisk till de som inte har aptit och i vanliga fall matas genom tub också. För att märka skillnad i aptit, beteendet och hur de mår så fort som möjligt!
Oj! Flera om dagen då eller?
- Vad som ska göras med vilken sköldpadda står på ett schema som skrivs ut och sätts upp varje dag! Men just nu är det 4-5 stycken som tubmatas varje dag. 
 
Har ni några fler frågor är det bara att fråga på så ska jag försöka svara i ett inlägg så snart jag kan! :D
PussHej! ♥
 
 
Grekland 2019 | Archelon, Grekland, Havssköldpaddor, Sköldpaddor, Volontär, Volontärarbete | |
#1 - - Sara:

Spännande och roligt :)

#2 - - Emma Engström:

Detta är så intressant tycker jag, och kan tänka mig att sköldpaddor är starkare än vad man tror! :D

#3 - - Amanda:

Men wow så häftigt och bra arbete ni gör!!

Upp