LEJONEN

     Innan jag ens börjar vill jag bara lyfta att alla lejon som bor på Antelope Park har på ett eller annat sätt levt med människor, växt upp i en miljö där de inte behövt jaga och de tillhör ingen flock. Alla dessa aspekter gör det OMÖJLIGT att släppa ut dom i det vilda, de skulle inte överleva. "Inga vilda djur ska leva i fångenskap" är ett jättefint tankesätt och det är så man önskar att det kunde få va, men dessa lejon skulle antingen svälta ihjäl eller gå för nära bebodda platser och bli ihjälskjutna. Med tanke på arbetslösheten och alla tjuvjägare jag nämnde härom dagen så är nog "det vilda" här i Zimbabwe det farligaste som finns för djuren också tyvärr. 

     Otroligt att jag varit i Zimbabwe i 3,5 vecka nästan helt utan att ens nämna våra lejon vi har här! Sedan sist jag var här har alla lejonungar vuxit upp och eftersom AP har valt att sluta föda upp lejonungar så kan man inte längre göra några Lion Walks eller Cub Sits som vi gjorde så frekvent här sist. Anledningen till att de slutade är för att de ville fokusera på lejonen de redan har. Så den här gången har jag inte spenderat lika mycket tid med lejonen som sist, utan kunnat fokusera mer på alla andra otroliga djur som finns här på AP. 

     Men härom dagen släppte vi ut de två yngsta honorna på deras sista Day Encounter. Tidigt på morgonen körde vi ut i en safaribil medans the lion handlers öppnade till lejonen. Lalamika och Pembela hette honorna som skulle få en sista chans att komma ut och jaga i parken nu innan de blir för stora och opålitliga. De fångade ingenting, men det var otroligt att bara få se dom ute i parken igen, traska runt var de ville och njuta. Vi satt med våra varma kläder och fota & filmade lejonen där i soluppguppgångsljuset och åt choklad till frukost. 


     Gud vad jag kände att jag saknade Lion Walks efter detta. Att se lejonen gå runt och två av deras handlers gick med dom mot slutet och jag ville bara hoppa uuuuur och vara meeeeed! Men jag är glad att jag har varit här förut och gjort alla de sakerna, så jag känner inte att jag har missat något i alla fall!

(null)
(null)
(null)

(null)

PussHej
♥️
 
 
Zimbabwe 2021 | |
#1 - - ajlimullersandvik.blogg.se:

Jag tycker att det är så himla coolt, helt overkligt, att vi nyss levde i typ samma värld och nu är du i en annan! För för mig som aldrig bott i ett annat land och definitivt inte i ett exotiskt är det här verkligen som fiktion, det du får leva. Du är inspirerande!

Upp