"LION REHABILITATION VOLUNTEER PROJECT AT ANTELOPE PARK, ZIMBABWE"

Emh ah, ↑ dit ska jag!
 
"Din nya arbetsplats blir på ett stort reservat med en yta på 3000 hektar mitt i inlandet av Zimbabwe. Gården är inte bara hem till familjen som driver det, utan även till över 100 lejon, fyra elefanter, getter och ett stort antal andra afrikanska djur. Över 150 fågelarter finns också på området."
Så står det i den allra första beskrivningen när man går in och läser om projektet jag bokat via GoXplore. Jag vill bara börja med att säga att jag ska alltså åka till Zimbabwe SJÄLV i 6 veckor för att jobba med lejon... Hela grejen känns oerhört skrämmande (och spännande som tusan) men eftersom jag bokat detta genom GoXplore känns det jättebra och dom har hjälpt mig känna mig väldigt trygg i detta. MYCKET bra företag måste jag säga, inte för jag har någon erfarenhet sedan innan men det känns bra i alla fall :)
 
Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om vad jag ska göra där, vad jag ska jobba med osv men är ni intresserade av det går det att läsa om det häääär istället, där står det bl.a vad vi volontärer kommer ha för arbetsuppgifter och del i projektet, det står specifikt vad själva projektet handlar om och lite om Zimbabwe och Antelope Park.
 
 Detta är Shaka, en ca 5 månader gammal lejonunge som jag kommer få spendera tid med väl där nere♥
 
Just nu är jag i full gång med förberedelserna inför resan! Jag har börjat köpa en del av det jag ska ha med mig, och det är en heeel del kan jag meddela. Det ligger en lista här hemma som jag knappt hunnit titta på än. Jag är klar med alla vaccinationer, förutom en jag ska ta i pulverform några veckor innan jag åker. 
Kvar är väl att köpa alla de där andra sakerna jag behöver (kläder, ficklampa, ryggsäck, första hjälpen-kit, insektsspray osv), hämta ut malariatabletter, ordna ett utdrag ur polisregistret översatt till engelska, plugga på om landet & projektet, utöka mina engelskakunskaper och självklart betala hela grejen för det gör man tydligen strax innan man åker.
 
På tal om betala; den frågan jag får mest när jag pratar om den här resan är "Hur mycket kostar inte det, eller?". Och det är ju en del. Att volontärarbeta innebär att jobba frivilligt, ofta utan betalt och i detta fallet betalar jag alltså en summa för att åka och jobba. Vad det kostar att boka en plats på projektet genom GoXplore står på deras hemsida och det beror på hur länge du vill vara där. Flygbiljetter till och från Harare, Zimbabwes huvudstad, kostar ca 10 000kr och sen tillkommer kostnad för visum, vaccinationer, allt material du behöver där och så självklart om du vill hitta på något när du är där. Jag har tänkt att hänga på en 4-5 dagarstrip till Viktoriafallen där man kan hoppa bungyjump, gå vandringsleder, åka helikopter osv. Såååå en sån här resa är inte direkt jättebillig, inte för en tjugoårig Malin i alla fall.. Men gud vad det är värt det med tanke på den erfarenheten man får, och vilken upplevelse! Herregud, vad jag längtar!
 
Det känns fantastiskt att jag kommer vara en del av det här viktiga projektet med tanke på hur snabbt antalet vilda lejon i Afrika sjunker. Lejon har alltid varit mitt absoluta favoritdjur, jag hyser sån respekt för dessa otroliga djur och jag får ont i hjärtat av att det är som det är. Jag är så glad att projekt som detta finns i världen och jag är så lycklig över att jag ska få vara där, vara med, hjälpa till, jag ska få träffa lejon!
 
KOLLA BARA
 
Jag längtar ihjäl mig! Ibland får jag som lyckorus i hela kroppen när jag tänker på det och andra gånger drabbas jag istället av panik över vad sjutton jag har gett mig in på... Men åh, ah nej, det är så spännande!
 
PussHej♥
 
 
, Zimbabwe 2017 | |
#1 - - sofia :

Alltså wow va coolt!! :D

Svar: Ja, verkligen! Det känns helt overkligt :D
Maolion

Upp