Dag 32 - SLUTSPURTEN

God kväll!
 
Hoppas alla har haft en härlig måndag, det har jag med kallt väder, massa jobb och en seg joggingrunda. Haha, nej men jag måste faktiskt säga att jag trivs så pass bra här att även dåliga förhållanden runt om inte påverkar mig. Sjukt ändå hur starkt jag ogillade att vara här min första vecka... Jävla tur att det vände för 5 veckor av de extrema känslorna av hemlängtan hade varit tufft. Nu har jag det bra :D MEN detta är min sista vecka! Helt galet. Vart har tiden tagit vägen? Det känns lite halvkonstigt att lämna alla människor en lärt känna och åka hem igen men fan vad skönt det ska bli. Jag är redo för att dra igång våren och fotboll och jobb och jag har massa kul planerat när jag kommer hem! :D Peppad!!
 
Idag har jag sprungit runt överallt och ingenstans. På morgonen går vi alla till dagens schema för att se vad som behöver göras med vilka sköldpaddor och "väljer" varsin att börja jobba med. Men jag fick stryka mig själv från min för alla behövde hjälp överallt, det var mycket att göra och många saker igång samtidigt så jag har varit flytande och sprungit dit jag har behövts för tillfället. Städat tanks medans folk gjorde saker med tillhörande sköldpadda, lyft och flyttat sköldpaddor 1779824903 gånger, gjort rent sköldpaddor åt folk och agerat tubefeedbox när vi skulle testa ett nytt sätt att ge sköldpaddor mat genom tub, haha. 
 
För några veckor sedan hade vi en spansk veterinär på besök.
Hon berättade att sköldpaddorna sväljer lättare när de "står" upprätt
och har halsen utsträckt. Kostis blev vår försökskanin och det gick
faktiskt väldigt bra! Han kräktes mindre och vart inte så stressad. Och 
trots hans dryga 15kg så blev mina lår inte helt mos av kanten på hans skal :)
En av mina tvättar: Sotiris. En ganska stor sköldpadda på dryga 55kg
som kom hit under sommaren 2017 pga en ganska extrem skada på
skalet. Jag vet inte hur det gick till, men ingen trodde han skulle överleva.
Det var illa. Men nu, ett och ett halv år senare har det vuxit ut ett nagelliknande
lager över skadan och såfort han återfått balansen så vi kan ta bort vikterna
på skalet och vattnet är varmt igen så kan han släppas ut! :D
PussHej ♥
 
 
Grekland 2019 | ARCHELON, Volontär, Volontärarbete | |
#1 - - Amanda Sofi:

Vilken skillnad på före och efter!

#2 - - MADDISENJ.SE - mode och föräldraskap:

Wow vilket häftigt jobb du har :D

#3 - - Tess:

Men stackars liten sköldpadda! Va fin ni gjorde den <3

#4 - - Angelica Wåhlin:

Ni gör verkligen ett såå fantastiskt jobb och det är himla intressant att följa! :)

Svar: Kul att höra :D
Maolion

#5 - - Josephine:

Hej igen! jag undrade lite vart du tog vägen. ;-) Riskerar han inte att fastna lättare i nät och annat otyg med ett såpass trasigt skal? Kan man inte liksom ge honom ett konstgjort skal över skadan som täcker över kanterna?

Svar: Det kan jag tänka mig att han gör, men är de så pass nära något de kan fastna i så gör de troligtvis det ändå.. Med långa klor och otympliga kroppar. Sköldpaddorna här är ju väldigt rena men i det vilda har de ofta olika levande ting från havet växande på dom som också skulle kunna fastna i saker.. Tyvärr!
Maolion

Upp