Jag hade bulimi i tre år

Det här inlägget skrev jag för ganska exakt ett år sedan, men av någon anledning tog jag mig aldrig för att posta det. Sedan jag skrev det här har det hänt mycket i mitt liv, däribland att jag trillade tillbaka in i mina ätstörningsbeteenden och mådde en period riktigt dåligt av det, igen. Jag kämpar fortfarande med maten och att hitta en balans i vad och hur mycket jag kan äta, när och varför. Och sen få in träningen i detta. Och jobb, kompisar, pojkvän och vila. Hela livet är som ett enda stort pussel för mig och jag kämpar fortfarande med att få ihop det, men det börjar kanske klarna lite. Tror jag.
Anyway, här kommer inlägget! Läs på, kör hårt, ställ frågor och våga vara öppna! PussHej♥
Nutida ändringar i texten står i rött, annars är allt skrivet i maj 2019.
 
 
     Tycker du att detta ämnet är jobbigt eller kan trigga på något sätt rekommenderar jag att du inte läser det här inlägget. Jag har själv varit väldigt osäker till ifall jag skulle göra ett sådant här inlägg någonsin överhuvudtaget för jag vet just hur triggande det kan vara. Men läser man det inte här kan man läsa om det på 100 andra ställen. För en person som närmar sig eller är i en ätstörning är sådana här texter sällan varken en hjälp eller motsatsen.
     Jag tror jag skriver om detta mer för att berätta om min upplevelse, dela med mig av vad som var min vardag under 3 års tid. Det är nog inte alla som vet vad den här sjukdomen innebär och jag har heller aldrig pratat om mitt beteende i detaljer med någon direkt. Jag var aldrig så dålig att jag vart underviktig, inte många bulimiker som faktiskt blir det. Men vare sig om någon mått sämre eller bättre än jag betyder det inte att min eller din berättelse är mer eller mindre viktig än någon annans. 
     Om du eller någon du känner har ätstörningsbeteenden tycker jag du ska bläddra till slutet av inlägget där jag kommer länka till sidor där man kan läsa om hur man får hjälp. För man behöver hjälp. 
 
     Bulimia Nervosa är en ätstörning som innebär att du hetsäter och sedan försöker göra dig av med maten, kompensera. Det kan vara genom att träna, fasta, använda laxermedel eller genom att kräkas, i mitt fall gällde så gott som alltid det sistnämnda. Bulimi betyder oxhunger. Man får dessa attacker av hetsätning som upplevs fullständigt okontrollerbara, det är som om någon annan är på insidan och skriker efter det du inte "får" äta, så du äter, tills käkarna värker. Och det går inte att stoppa. Så mycket mat och onyttigt (för oftast är det den onyttiga "förbjudna" maten hjärna skapar ett sug efter) är inte bekvämt att ha i sig, en blir ju illamående av det, det ger skuldkänslor och ångest och samtidigt kommer känslan av att allting måste bort. Jag minns att jag tyckte mig känna varenda liten matbit innuti mig och den var för stor och äcklig och tung. Så man kompenserar. Jag låste in mig på toaletten, eller gick ut och "sprang" i skogen om det var för mycket folk hemma, för att kräkas. Det gjorde ont, alltid. I halsen, i huvudet, på handen som fick bitmärken, i magen. Efteråt kände jag mig alltid äcklad och det gjorde bara ont, överallt. Jag vägde mig ibland innan jag åt, efter jag åt och efter jag kräktes. Jag kunde då gå +0.5kg för att sedan gå -0.8kg. Och var supernöjd av nån jävla skitanledning.
 
↑Allt detta + IBS + Panikångest + Spruckna blodkärl i och runt ögonen och i pannan pga det stora trycket det blir i huvudet.
 
     VARFÖR utsätter man sig för detta? Alltså, det är ju fan inte najs. Inte över huvudtaget. Jag minns att jag alltid var trött, jag hade ont i magen jämt, jag fick IBS och känslig mage, jag mådde fan inge bra. Men efter jag tömt magen på allt innehåll kände jag mig ren. Efter att man kräkts så skickas det också ut ett lugn-och-ro-hormon i kroppen; oxytocin, vilket gör att man blir alldeles slö och dåsig + att det sänker smärtkänsligheten och dämpar ångest. (Jag har inga källor för att just DET hormonet släpps ut, förutom från min psykolog jag gick till under våren 2016) Det är för att lugna kroppen efter det traumat den gått igenom. Då förstår ni att man kanske blir beroende av det beteendet för att få det här lugnande hormonet utpumpat. Jämför det med en rökare som får ta sig en cigarett, eller en alkoholist som tar det efterlängtade glaset.
     Sedan när man väljer att undvika mat och speciellt en viss typ av mat brukar ju suget komma fram för vem som helst. Och när man nästan svälter sig själv, när kroppen känner att den BEHÖVER något, brukar den reagera och berätta för dig att den behöver mat genom en hetsätningsattack. Det är därför du kan känna att det inte är du som styr över det hela...  Så går allt i en hemsk cirkel och för mig blev det tillslut vardag. 
 
     Nu har jag klarat mig 1,5 år utan kräkningar och mitt första år var jag supernoga med att aldrig äta för mycket. Jag var livrädd för att ha för mycket sötsaker hemma, för finns det så äter jag. Jag äter allt jag har. Och jag har väldigt svårt att känna när jag blir mätt, den känslan är liksom borttränad. Så jag var noga med att inte utsätta mig för situationer som kunde trigga igång det här "systemet", den där värdelösa apparaten. Det är först nu i vintras som jag har ätit mat tills jag har ONT I MAGEN, ni vet när man ätit supermycket god mat tills det känns att magen ska spricka. Och det gick bra... Jag minns min första gång det hände och jag blev tårögd av lättnad att jag klarade av det. Precis som alla andra vanliga människor kan! 
     Men sedan dess har jag pressat mig själv lite väl hårt. Jag har ju tänkt att "Jag klarar ju det här nu!" och tänkt att det inte varit så farligt... Det har gått lite väl långt och jag har skapat stora sötsug och lärt kroppen att "det kommer mycket sött när det väl kommer" så äter jag något vill den bara ha mer. Jag får alltså ibland mina episoder av hetsätning (utan att kräkas!!). Det är inte alls med flit, men kroppen reagerar fortfarande så även när jag blir lite hungrig, som att den "behöver" allt.  Så jag får vara så himla noga med att se till att kroppen får i sig vad den behöver, jag har ett stort behov av att äta lite och ofta och jag försöker gå tillbaka till att vara noga och försiktig igen. Men det är det värt och det är ingenting folk i min omgivning behöver tänka extra på, det klarar jag! :D
 
     Jag fick hjälp. Under hela den här tiden har min (numer ex)pojkvän Emil vetat om mina beteenden, han har stöttat mig och hjälp mig så mycket han kan. Han stöttade mig i att berätta för min pappa och sedan har han sett till att jag ätit och / eller inte ätit för mycket när vi hängt. Ett halvår in i detta ville jag inte vara med mer. Då tog jag hjälp av gymnasiets kurator. Hon hjälpte mig söka vidare till S:ta Helenas Anorexi- och Bulimimottagning i Skövde och där blev jag med en gång en patient och fick hjälp av psykolog. Det gav mig jättemycket och jag förstod mitt ätstörningbeteende närmare och HUR det fungerar rent kroppsligt. 
     Trots all den här hjälpen och att min psykolog ansåg att jag var så frisk hon kunde hjälpa mig att bli så jag fick sluta på ätstörningskliniken, så slutade jag inte kräkas. Jag gick regelbundet till psykologen under ett halvår, tills hon trodde jag var "klar där" och efter det fortsatte mitt beteende i över 1,5 år till. Jag hade nån period då jag höll upp en månad, en gång då jag höll upp 3 månader, men det var först efter min Afrikaresa när Emil och jag började bo ihop som jag slutade. Emil sa helt enkelt åt mig att sluta, så jag... slutade. Även fast jag slutade på egen hand då så hade jag aldrig klarat det utan mitt halvår på ätstörningskliniken. Där fick jag alla verktyg jag behövde för att ta mig ur det här beteendet, jag var bara inte redo tror jag. 
 
     Jag har säkert gett er fler frågor efter att ha skrivit den här texten än vad ni hade innan, är det något du undrar över går det självklart att kommentera det här inlägget alternativt skriva till mig via DM på antingen Facebook eller Instagram → @maoliion , om det nu är så att det finns några frågor just jag kan svara på! 
 
Länkar till sidor där det finns hjälp att få! Klicka på en logga för att komma till just den sidan.
 
Sedan finns det självklart lokala verksamheter att vända sig till där just nu bor.
Vårdcentralen, UMO eller kuratorn på skolan du går på är oftast riktigt bra, de finns nära till hands och de vet vart de ska skicka dig vidare! 
Tack till dig som orkat läsa ända hit. Det betyder mycket.
Och dela gärna det här inlägget.
 
Hälsa & Ohälsa, Livet | Bulimi, Hälsa, Ohälsa, Psykisk Ohälsa, Sjuk, Stark, Ätstörning | |
#1 - - Heléna:

Så starkt av dig att orka dela med dig! Väldigt välskrivet och det är så hemskt att hjärnan faktiskt lurar en till ett skadligt beteende. All styrka till dig som fortfarande kämpar!!! Stora kramar fina du 💖💖💖

#2 - - Ullie:

att du berättar o orkar besätta starkt utav ej .
för många svårt att förstå hur det känns eller är

Ta hand om dej fina du kramar om

#3 - - Emma Engström:

Tycker det är otroligt starkt av dig att dela det här Malin, det är en så hemsk kamp att ta sig igenom! Med både med och motgångar liksom, tufft för kroppen och psyket! Du ska vara otroligt stolt över dig och din resa, det tar sin tid och det kanske man får acceptera liksom! Skickar en massa styrkekramar till dig, sån inspiration <3

Svar: Tack så jättemycket! Blir alldeles varm i hjärtat <3
Maolion

#4 - - Johanna Utterberg:

Så starkt av dig att skriva om detta. <3

#5 - - Lisa:

Starkt av dig att dela med dig av detta. Det var mycket jag inte visste som jag fick reda på om bulimi nu.
Stor styrkekram till dig i din kamp.

Kram <3

#6 - - cassandra gigel:

bra att du fick hjälp!

#7 - - Sara Ekman:

Starkt av dig att skriva detta inlägg och dela med dig, så bra och viktigt! <3

#8 - - Pauline Hurtig:

intressant läsning, så bra att du delar med dig och pratar om det <3

#9 - - Linnea:

Starkt av dig att dela med dig av detta, då många skäms av att berätta det (vilket dom inte borde göra!). Även när man är ”frisk” måste man alltid kämpa för att inte falla tillbaka till gamla vanor.

#10 - - enna:

Så starkt av dig att våga dela med av dig <3

#11 - - Malin :

Så otroligt starkt att du delar med dig av detta och det är ju så otroligt viktigt att vi pratar om just det här ❤️ Jag har tyvärr också lidit av en ätstörning två år tillbaka men är idag frisk och på något sätt så är det så himla fint att få höra varandras historier, även om det såklart gör så otroligt ont att läsa hur mycket de hemska sjukdomarna skadar ❤️ Stor stor kram ❤️

#12 - - Ida:

Sååå himla starkt utav dig Malin att skriva och publicera detta! Så viktigt att prata om och bra att försöka hjälpa andra genom sina texter. Hoppas du mår bra i dagsläget och kämpa på med att hitta din balans med allt, massa kramar❤️

#13 - - Evahle - mammalivet och psykisk hälsa:

Så himla bra att du delar med dig av detta! Skönt att du fick hjälp. Det är ju vanligare än vad man tror med ätstörningar...

#14 - - MK:

Så utrolig sterkt og tøft av deg å dele <3 Og jeg tror du hjelper mange med å skrive og være åpen om dette temaet. Det er så bra og viktig! Det er godt å høre at du fikk hjelp, og har hatt god støtte rundt deg. Stor klem til deg <3

#15 - - Ylva:

Det är tufft av dig att berätta detta. Jag kan förstå att det blir en skamkänsla och att man känner sig äcklig. Lycka till och hoppas att du inte faller tillbaka!

#16 - - My Nordqvist:

Så himla starkt av dig att berätta!!! <3

#17 - - ajlimullersandvik.blogg.se:

Vilken kämpe du är. Jag kämpar liknande nu, inte mot bulimi men mot andra liknande tvångsmässiga och ångestpåfrestande saker.

#18 - - Annika:

Så starkt av dig att skriva och berätta, det kan säkert hjälpa någon som också går igenom det du gjort. Ha en fortsatt trevlig vecka.

#19 - - Jasmine:

Ett så starkt och personligt inlägg. Modigt av dig att våga berätta. Tack för att du delar med dig. Du är en kämpe! <3

(Sent) Svar: Tack för din omtänksamma kommentar. Ja, världen är i förändring, för min del oberoende av rådande smittspridning. Jag hoppas att social distansering snart kan ske med viss närhet och att jag kan åka och hälsa på min familj inom kort.

Kram

Svar: Tack så jättemycket för din fina kommentar! <3
Maolion

#20 - - Anita :

Så starkt av dig att faktiskt dela med dig också... Kram!!

#21 - - Josefine :

Sååå starkt av dig att dela med dig❤️

#22 - - Hilma Eklund :

Jag läste inte inlägget helt för jag är mitt i liknande problematik och är för känslig för att läsa om det, men vill ändå skriva en kommentar om att jag tycker det är så bra att du vågar ta upp detta och skriva om det! Stor kram till dig! ❤️

Svar: Tack för att du tog dig tiden att skriva den här kommentaren och tack för att du hade respekt för dina känslor och inte läste när du vet att du tycker det är jobbigt <3
Maolion

#23 - - Flisan:

Sv: jamen eller hur kul att du tkr det :D

Åh starka du <3

#24 - - Frida:

Så stark som delar med dig av detta <3 Jag tror vi är många som någon gång lidit av ätstörningar. Önskar dig allt det bästa och hoppas att du hittar din balans och kan må bra igen <3

#25 - - Jossus Travelpics:

Starkt av dig att berätta. Jag tycker inte man ska tänka att en text kan trigga, för vi kan inte tiga om ätstörningar eller annan ohälsa. Det måste tas upp så man känner att man inte är ensam om det.
Haft någon form av ätstörning och spytt upp mat, och upplevde precis som du att jag kände mig ren. Det är nog den känslan jag saknar mest med det. Tror absolut det kan stämma det din psykolog sa om hormonet, för någon slags kick och lugn får man.

#26 - - Malin:

Styrkekramar! jag fattade typ inte själv att mitt var ätstörning eller någon mildare form av bulimi för det fattade jag mest nu som vuxen. Men det blev aldrig riktigt så illa för mig men jag gjorde andra dumma saker som var dumt nog. Kanske kan man en dag gå ut med det. Kanske håller man det inombords men ändå skönt att känna igen sig hos andra på något märkligt sätt

Upp