Sötsug gånger tusen..!

 
     Alltså herregud säger jag bara. Varför, varför, varför är sötsuget så jäkla starkt? Varför vet jag egentligen, rent hur det funkar å så. Men VARFÖR måste det vara så? Haha. Jag blir sötsugen såfort jag börjar bli hungrig, när jag är hungrig så skriker magen efter socker och när jag väl ätit så är det ju så gött att ta något litet sött med att knapra på. Nästan varje gång jag är och handlar så slinker det ner en kexchoklad i varukorgen som jag knaprar på i bilen hem. Beroendehjärnan är stark. Och att småäta ääär ju så trevligt överlag liksom. 
 
     När jag tidigare har försökt att "dra ner" på socker och så så tycker jag det är skitsvårt. Att få äta sött ibland gör ju att ibland kan bli när tusan som helst = varje dag om det är så? Men nu när vi faktiskt har bestämt att vi inte ska äta onyttigt alls, då är det mycket lättare. Att veta att jag inte FÅR gör att jag vet att allt onyttigt, mina cravings är helt off limits. Visserligen hjälper det inte mot sötsuget, men jag kan stå ut. Jag, med en beroendehjärna och en kropp som till och från stått helt tom pga ätstörningsbeteeneden, behöver tydliga riktlinjer för vad som faktiskt gäller. Och att göra det tillsammans med Erik är klockrent! Om inte han äter något onyttigt så ska fan inte jag det heller. Och det är perfekt för han har inte det sötsuget! Inte alls på den nivån som jag har. Han suktar istället efter flötiga hamburgare och pizzor.
 
Hur fungerar du?
Har du starkt sötsug?
Och i så fall; Är du bra på att stå emot?
Om du nu vill stå emot det vill säga
 PussHej
 
 
Hälsa & Ohälsa, Livet | 2021, Beroende, Cravings, Fika, Fråga, Hälsa, Socker, Sötsug | |
#1 - - Lise Brevik :

Å, som jag har gjort mig igen i detta innlegg henne! Jeg har slitt så lenge med søtsuget själv, i de siste ukene har jeg tatt steket mot et lite hjälpemiddel så jeg tar 2 kapsel varje dag, och da känsla jag faktiskt at det blir helt borte, men du blir också mett av kapslene, så om du inte behöver å gå ned i vekt, så som det IKKE ser ut som så rekommenderar jag inte dessa till deg <3 Men jag har också köpt inn honning melon, själv om den är søt och har en liten dos druesukker jag säger känsla jag at søtsuget också forsvinner etter jeg har spist det, men det är bare kanske jag som är lite rar? neida, hehe. men det har funket för meg med honning melon: D
Og du! När du får søtsuget: DET ER HJERNEN DIN SOM LURER DIG, det har också hjulpet meg mycket med å tenke sånn. Stor kram!

Svar: Tack så jättemycket för ditt svar och dina tips :D <3
Maolion

#2 - - lise brevik :

Glemte å fortelle at de kapslene jeg tar heter metaburn, men det är inte så mycket lurt, jag vet.

#3 - - lisa:

Jag får sötsug lite då och då och jag kan inte säga att jag är bra på att stå emot precis :)
Jag tycker du är jätteduktig som kan göra det.

Kram

#4 - - Enna:

Oh kan bara tänka mig så jobbigt det är :/ Kämpa på!

#5 - - Netti Starby:

För några år sedan var jag också sockerberoende och med tiden fick jag bort det genom att trappa ner. Hoppas att du hittar en metod som passar dig. Kramis <3

#6 - - sara:

Ja gud jag har ett enormt sötsug! Jag tyckte att det gått för långt med mitt sötsug (åt massa godis och fika varje dag, kunde inte sluta) så jag bestämde mig för att undvika godis och fika i 4 veckor för att komma ifrån det. Igår startade 3:de veckan, går bra men är rätt tufft, det enda jag vill göra är att äta en massa socker. hihi! Men efter dessa 4 veckor hoppas jag att sötsugen är mindre så jag kan äta socker i lagom mängd igen! :)

Svar: Ja, visst att man ska "unna sig" men till slut så mår man ju faktiskt inte bra av det och man kan behöva en PAUS.
Maolion

#7 - - Ida:

Jag kan bli riktigt sötsugen ibland men det gör inget då jag ändå inte har något hemma haha! Äter endast något sött på antingen fre elr lör och när man väl börjat med det så är det lugnan med mitt sötsug. Även så småäter jag aldrig längre då jag typ knappt har något hemma att småäta och jag tänker så ekonomiskt gällande maten pga student så äter bara 3 ggr per dag, frukost, lunch och middag :'))

#8 - - Marianne:

Socker är ett beroendeframkallande gift, säger jag ;)
Jag åt inte godis på säkert 10 år, då hade jag inget sug alls, nu äter jag ibland, inte ofta, men blir alltid mer sugen dagarna efter, så det triggar igång suget.
Tipset till dej är att äta frukt istället, fruktsocker är naturligt och inte alls samma sak som det raffinerade som finns i nästan all mat.
Vad jag har lärt mej är att fruktsockret går genom levern och att det inte genererar till insulin, dessutom är ju frukten nyttig också.

Svar: Ja men visst är det så! Tack så mycket för dina tips <3
Maolion

#9 - - Pauline:

väldigt olika för mig faktiskt, tyvärr har jag ett väldigt cola beroende :(

#10 - - Sussi:

En sak som hjälpt mig i min kamp att gå ner i vikt är te. När jag känt sötsug så har jag tagit en kopp te med en liten skvätt med honung i. Det mättar och hjälper jättebra. Jag har gått ner 15 kg. Att sluta småäta och ta en kopp te istället har hjälpt jättemycket. Sockerberoende är hemskt..

Svar: Men wow, SÅ BRA JOBBAT <3
Maolion

#11 - - Ama de casa:

Oj! Modigt att knapra på kexchoklad i bilen, dom smular ju rätt mycket faktiskt ;-)

Svar: Haha, ja det är helt sant!! Det är hemskt att städa bilen efteråt..
Maolion

#12 - - Alice:

Jag kan tycka jag är bra på att stå emot när jag väl bestämt mig för att stå emot, haha, typ när man känner att det blivit lite mycket ett tag, men annars har jag lite lätt att falla dit om det finns något hemma, haha! Dock är jag bra på att stå emot i affärer o.s.v. om jag märker att det bara är sötsuget som slår till just då, men om det redan finns hemma (typ kvar från någon fika man unnat sig, eller lördagsgodis) så är det lite svårare. <3

#13 - - Josefin:

jag är 50% måste äta bättre och 50% UNNA DIG GUMMAN hahaha

#14 - - Julia:

Jag har aldrig försökt stå emot mitt sötsug, utom en gång när jag hade hål i en tand. Och då när jag försökte stå emot var suget såklart tusen gånger större än annars XD

Svar: Hahaha åh fyyyy vad hemskt med hål i tanden! ^^
Maolion

Upp