3 Nätter I Stockholm

HejHopp! I skrivande stund ligger jag på den stora sängen i lägenheten i Kraków. Vi anlände för några timmar sedan och började vår vistelse här i Polen med pizza och sen att chilla här i stora, fräscha lägisen ett tag innan vi ska ut på stan i kväll! Otroligt att kunna ta det lugnt och njuta inomhus lite efter dagarna i Stockholm ^^

Vi kom ju till Stockholm med tåg i torsdags. Direkt knallade vi till Söder Mälarstrand där vi bokat ett rum, eller snarare en hyttpå hostelet Röda Båten. Vi checkade in hos en otroligt rar liten gubbe i en av båtarna och installerade oss lite snabbt i hytten på vår båt innan vi gav oss ut för att leta en plats att äta kvällsmat på. Tack vare tips från coachen ble´re käk på La Neta, Tack Victor! Dit kom även Eriks bästisar Ebba & Elsa för att hänga lite, det blev en öl var och massa prat tills stället stängde igen för kvällen.

Första heldagen i storstaden startade vi tidigt med en kylig promenad i minusgrader till det perfekta frukoststället; Mahalo ♥ Varsin smoothiebowl åt vi och drack deras hemgjorda kombucha medans vi läste lite bok. MYS! Sedan blev det självklart massa stros genom stan. Gamla stan har jag aldrig riktigt sett ordentligt, det var ju otroligt mysigt.. Hade velat gå upp och ner bland gatorna, titta på och fota alla hus hela dagen ^^
     Vi tog oss ut till Djurgården via dels buss men även en hel del promenerande. Så fint område och skönt med ett kort avbrott från all trafik och alla människor i centrum (lantisarna kommer till stan, inte vana vid storstadspulsen...). Vi hamnade tillslut i Rosendals Trädgård där vi fikade i trädgårdscafeét, läste lite mer och njöt av värmen i det stora "växthuset". Sen smög vi in i gårdsbutiken och spanade på allt de hade att sälja där. Hembakat, hemmaodlat, hemmagjort. Så mycket kul! Tyvärr är ju vårt bagageutrymme otroligt begränsat så det får shoppas där en annan gång!

Frukost på Mahalo
Rosendals Trädgård
     Efter fikat gick vi vidare, dagens höjdpunkt och "huvudmål" var Etnografiska Museet! Erik och jag gick som förtrollade där inne i över 3,5 timmar och läste och läste och diskuterade och förundrades över världen och all historia... Så sjukt intressant! "Tyvärr" var vi så pass uppslukade att vi inte fick med oss en enda bild därifrån, men det säger kanske sitt det med! Det museet rekommenderar vi starkt!!
     Kvällsmaten åts på Mother India. "Indiskt blir bra" tänkte vi, googlade fram något och gick dit. Vi totalt golvades av hur mysig restaurangen var, hur trevlig personalen var och sedan hur otroligt god maten var... Man ville aldrig att det skulle ta slut! Det var nästan så vi funderade på att beställa in mer av deras naan till att skrapa ur det sista från våra skålar med. Men istället för att sitta där och slicka skålarna gick vi vidare och avslutade den otroliga dagen med bio. Alltså vilken dag!
Nu ska vi ut och leta restaurang här i Kraków så jag får skriva mer om Stockholm en annan dag!
Dela gärna inlägget och glöm inte följa oss på instagram
@lostswedes & @maoliion @erriikgerhardsson

PussHej!

Resor | 2022, Etnografiska, Fika, Hemester, Indiskt, Mahalo, Masala, Museum, Resa, Rosendals Trädgård, Smoothie, Stockholm, Sverige | |
#1 - - Ajli Müller:

Hoppas att du har det underbart i Polen :D

#2 - - Annika:

Hoppas att du har det trevligt i Polen. Stockholm är också vackert. Så fina bilder därifrån. Ha det gott.

#3 - - Eva`s blogg:

Men va trevligt & så roligt att upptäcka olika ställe, resa är underbart älskar det :) fin blogg & hoppas du haft en eller har en fin alla hjärtans dag kram