Mer Stockholm!

     Dags att skriva vidare om dagarna i Stockholm! 
Efter det otroliga fredagen kom en precis lika trevlig lördag. Frukoste intogs på Joe and the Juice i lugnt tempo med goda juicer och lite läsning samt matteplugg. Jag tycker det är så gött att ha en lugn morgon och samtidigt som man får vettiga saker gjort, äta en riktigt god frukost. Såhär hade en kunnat ha det oftare! Därifrån gick vi genom Gamla Stan och tittade på och fotade de gamla, fina husen. Igen. SÅ MYSIGT. Den här gången var målet Livrustkammaren, som är ett museum om Sveriges kungliga historia. Där finns samlingar med över 30 000 föremål, de flesta med anknytning till svenska kungligheter genom historien. Riktigt häftigt att gå runt bland alla kröningsmantlar, begravningsrustningar, blodiga näsdukar och de enorma, mäktiga vagnarna i guld. Det är verkligen väl värt ett besök! Flera familjer var där med sina barn i mellanstadieåldern, som läser om sånt här i skolan just nu. Tips!
 
     Efter Livrustkammaren bestämde vi att det var dags för fika. "Något mysigt som inte riktigt finns nån annanstans" tänkte vi och började leta. Fik finns ju överallt? Men sådär vid lunchtid hittade vi INGENTING som hade det vi var ute efter och hade plats och vi gick runt i kylan och blåsten och letade och letade... Till en början ratade vi kedjorna som Espresso House och Wayne's Coffee, men tillslut hade vi gått såpass långt att vi hamnade mitt i centrum och då fick det bli ett Espresso House ändå, när benen och hjärnan inte orkade gå runt och navigera längre. Hahah, jösses. Det blev jättebra i alla fall, så vi slog oss ner och postade saker på vår gemensamma instagram (in och följ → @lostswedes) och spelade lite kort samtidigt som vi värmde oss med varsin latte och kaka. Skönt.
 
     När vi kände oss klara där knallade vi över till Akademibokhandeln, som är ett favoritstopp på alla våra roadtrips. Jag fattar inte hur det kan vara så kul varje gång, men alltid; om det finns så ska vi in! Den här råkade dessutom vara den största vi nånsin sett så där kunde vi lätt avverka nästan en hel timme... Vi behövde nämligen slå ihjäl lite tid för vid klockan 16:30 skulle vi möta upp Jesper! En av mina bästa-bästa kompisar som bor uppe i Stockholm sen några år tillbaka ♥ 
     Med Jesper blev det en tidig middag ihop på Brödernas, där satt vi och pratade non stop tills de fick köra ut oss vid stängningstid (typ 19:00 bara, men ändå). Jättemysigt att få träffa honom igen, kan verkligen sakna att ha Jesper nära till hands och kunna umgås med honom on a regular basis.
 
     Lördagens absolut sista ryck var där på kvällen, Erik och jag drog ut på en stros i stan för att hitta en eventuell cocktailbar för oss att ta en drink, prata lite och kanske dra en spader. Men det kändes ganska snabbt lönlöst samt att vi var så otroligt trötta. Så det blev istället att vi köpte varma goa churros med nutella längs gatan som vi åt medans vi gick tillbaka hemåt ♥
 
Efter att ha packat ihop våra saker i lille hytten somnade vi och sen var det dags för nästa resmål!
Följ oss på instagram! @maoliion och @lostswedes
PussHej!
 
 
Resor | 2022, Brödernas, Gamla Stan, Hemester, Historia, Livrustkammaren, Resa, Roadtrip, Stockholm, Svemester, Sverige | |
#1 - - lisa:

Vilka härliga Stockholmsbilder :)
Själv har jag nära till stan men det blir inte så ofta jag åker in dit speciellt inte sedan pandemin började.
Ha en fin helg kram

#2 - - Emelie Andersson :

Vilka fina bilder du bjuder på! :)

#3 - - Ajli:

Pangmysigt verkligen. Älskar att Erik har anorak, inget är så fint som anorak tycker jag :)

Varma goa churros låter så rackarns lockande, vet du att jag aldrig har testat churros... hehe...

#4 - - Sara Ekman:

Så härligt! <3

#5 - - Annika:

Gamla Stan är så mysig. När jag bodde i Stockholm så gick jag och killen som jag var ihop med då genom Gamla Stan och in till City, då hade det fallit nysnö.

#6 - - Johanna Utterberg:

Så vackert där och vilken mysig dag ni hade, låter underbart!! :D

Upp