VI BOR I EN VAN!

     HEJ! Alltså wow, nu har det vart ännu ett otroligt långt uppehåll här på bloggen men jag känner verkligen att det vore roligt att komma igång igen nu när jag faktiskt lever ett ganska roligt liv! Hahah! Jag och Erik har alltså flyttat ut ur huset i Ingarp och in i en bil... Vi har byggt en van. På egen hand har vi två, utan erfarenhet snickrat ihop ett litet hem i en skåpbil och det ÄR så jävla coolt. Jag har i många år känt att jag velat leva utomlands på något sätt, antingen genom att flytta eller resa omkring. Erik har i sin tur drömt om att bo i just en van så det här livet kändes helt självklart för oss när tanken väl kom upp! Och nu sitter vi här på ett café i Kroatien, medans det snöar där hemma!
 
     I början av april 2022 köpte vi alltså vår lille Folke. Vi tog den första bilen vi hittade, och den blev perfekt! Erik vart lite skeptisk när han såg den dock då bilen var mindre än vi tänkt oss. De flesta ombyggda vans vi sett är ca 6 meter långa, men vår är "bara" 5,4 meter. Det gav oss lite mindre space att jobba med, men fasen vad bra det blev ändå! OCH bilen får plats i en vanlig parkeringsficka, otroligt.
     Lite mer än ett år tog det för oss att bygga vårt helt, helt från scratch och helt utan erfarenhet. Vi har under tiden samtidigt jobbat heltid, i perioder även studerat och samtidigt försökt leva relativt som vanligt ändå. Haha, vi har vart trötta. Vi har gått upp före jobbet och målat, vart ute i -15°C och byggt. Varenda lediga stund har vi pillat med något för att komma närmare målet; att leva off grid. 
 
     Erik har också under de senaste två åren jobbat hårt för att skapa sig en arbetssituation som möjliggör det här livet. Helt fantastisk är han, otroligt ambitiös och får han en idé, en tanke eller en dröm blir det direkt istället hans plan och han håller fast vid den planen tills den är förverkligad. Utan honom hade vi inte suttit här idag, med både ett hem och en inkomst. Helt otroligt ♥
 
     Så, här är vi nu! Vi lämnade Sverige för dryga tre veckor sedan och körde direkt ner till Italien. Där hängde vi i ca 2,5 vecka. Vi spenderade ett dygn i San Marino, har varit i Slovenien två dygn och igår kom vi fram till Kroatien och Zagreb! Tyvärr har det regnat en hel del under vår korta tid som vanlifers, men vi börjar se ljuset i tunneln. Enligt YR (som vi upplever är den bästa väderappen) ska det vara fint väder på Kroatiska kusten nu framöver och vi är taggade för lite sol & värme!
     Tveka inte att kommentera eller höra av er om det är något ni undrar över eller vill veta! Vad ska jag skriva om? Vad vill ni se? Går ni också i tankarna att bygga van? Lever ni på vägarna? Har ni några tips? Vill ni ha tips? Låt oss veta! Jag är så taggad på att komma igång med bloggen igen och ser fram emot att bygga upp ett litet community här igen mer er ♥
 
Glöm inte att följa oss på instagram!
Antingen vårt gemensamma @lostswedes eller @maoliion
PUSSHEJ
 
 
Livet, Vanlife | 2023, Kroatien, Nystart, Resa, Vanbygge, Vanlife, VanlifeSverige | |
#1 - - znogge:

Wow, så härligt att ni har förverkligat er dröm och nu är ute på en härlig resa! Vilken chans :D

#2 - - lisa:

Men gud va coolt. Vad fint ni har gjort i er van.
Ha det så trevligt på er resa ( glöm inte att fota och lägga upp ) Kram

#3 - - Netti Starby :

Vad roligt att ni har flyttat in i eran van och så fint ni har byggt. Det har verkligen blivit populärt att resa runt i en van. Kramis <3

Svar: Verkligen! Vi följer och har sett HUR många som helst som lever det här livet :D Tack så jättemycket <3
Maolion

#4 - - Yasmine:

Åååh så roligt det ska bli att få följa med på er resa :D

#5 - - Ajli:

Vad glad jag är, jag följer flera personer som bor på vägarna och jag älskar tanken! Är ohyggligt åksjuk, så jag lever så gärna genom er, låt mig få följa i text och bild gulligaste ni!

Svar: Härligt att ha dig med! :D
Maolion

#6 - - majamyra | en livsstilsblogg mitt i uppförsbacken :

Så fin! Och vilken resa ni gjort!! Och kommer göra! Vi har också en egenbyggd campervan, men hittills går det bara med Vancation för vår del.

Svar: Tack så jättemycket! Vi är verkligen helt förälskade i det här livet!
Maolion

Upp